Compartimentul asistenţă persoane vârstnice și asistenți personali profesioniști îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură, prin managerii de caz, coordonarea tuturor activităţilor de asistenţă socială şi protecţie specială a persoanelor vârstnice;
b) realizează evaluarea (după caz, în regim de urgenţă) nevoilor persoanelor vârstnice pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, prezenţa susținătorilor legali şi/sau posibilitatea acestora de a-şi indeplini obligaţiile datorită stării de sănătate/situaţiei economice şi a sarcinilor familiale, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii;
c) stabileşte nevoile persoanelor vârstnice aflate în situaţia de pierdere totală sau parţială a autonomiei (care pot fi de natură medicală, sociomedicală, psihoafectivă), pe baza grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, care prevede criteriile de încadrare în grade de dependenţă;
d) echipa multidisciplinară analizează și propune măsura de asistență socială, justificată de situaţia de fapt constatată pe baza analizei situaţiei sociale, economice şi medicale a persoanei vârstnice, prin ancheta socială şi cu respectarea criteriilor prevazute de ligislația în domeniu;
e) realizează o bază de date cu măsurile de protecţie privind persoanele vârstnice;
f) managerul de caz completează dosarul de caz și elaborează documentele prevăzute de legislația în domeniu;
g) managerul de caz organizează/coordonează ședințe de caz împreună cu membrii echipei multidisciplinare pentru a se asigura că activitățile și serviciile recomandate beneficiarilor răspund nevoilor reale și priorităților beneficiarului;
h) realizează vizite de monitorizare în centrul rezidențial pentru vârstnici;
i) încurajează și sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de neglijare, exploatare, violență și abuz/ de tortură și tratamente crude, inumane sau degradante;
j) primeşte şi verifică în termen legal, toate sesizările, petiţiile şi reclamaţiile legate de eventualele situaţii de risc în care sunt implicate persoane vârstnice, rezolvă problemele aduse la cunoştinţă, cu respectarea propriilor competenţe;
k) asigură soluţionarea urgenţelor sociale şi intervine în combaterea și prevenirea instituționalizării persoanelor vârtnice, ca posibilitate de abuz din partea familiei;
l) iniţiază şi aplică măsuri de prevenire şi combatere a situaţiilor de marginalizare şi excludere socială a persoanelor vârstnice;
m) consiliază social şi emoţional persoanele vârstnice, oferindu-le acestora suport focalizat, profesionalizat şi susţinut pentru nevoi urgente, dar şi pentru refacerea şi dezvoltarea capacităţilor de a face faţă situaţiilor limită;
n) facilitează şi încurajează legăturile interumane, inclusiv cu familiile persoanelor vârstnice şi stimulează participarea acestora la viaţa socială;
o) facilitează accesul persoanelor vârstnice vulnerabile în diverse instituţii specializate (spitale, instituţii de recuperare etc.) şi le îndrumă spre alţi furnizori acreditaţi de servicii sociale;
p) urmăreşte îmbunătăţirea nivelului de informare a persoanelor vârstnice cu mobilitate redusă sau imobilizate la pat, asupra drepturilor acestora şi cu privire la serviciile oferite de ONG-uri şi alte instituţiile specializate;
q) participă la conceperea şi derularea proiectelor în domeniul activităţii de protecţie şi asistenţă a persoanei vârstnice, colaborează cu ONG-uri, reprezentanţi ai societăţii civile şi ai altor instituţii în vederea diversificării serviciilor sociale prestate acestora, implementării unor modele de bună practică sau novatoare, precum şi în scopul creşterii calităţii serviciilor acordate;
r) asigură persoanelor vârstnice şi reprezentanţilor legali ai acestora, protecție şi asistenţă în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor lor; respectă integritatea şi demnitatea persoanelor vârstnice și monitorizează cazurile evaluate;
s) identifică, evaluează şi pregăteşte persoane care pot deveni asistenţi personali profesionişti, în condiţiile legii; reevaluează şi monitorizează activitatea acestora;
t) salariații din cadrul compartimentului cunosc și respectă prevederile legale și instituționale în domeniile: securitate și sănătate în muncă, prevenirea și stingerea incendiilor și managementul calității.